neděle 26. prosince 2021

K zemi hleď na Netflixu je satirická komedie i sociální drama

3

 


Hvězdami obsazená satira na Netflixu mě donutila k zamyšlení a také jsem se u ní zasmál, což jsou dvě ingredience, které se už dneska ve filmech zase tolik nevidí, a tak mohu po delší době napsat příspěvek do rubriky filmů pro inspiraci. Děj se točí okolo komety, která se má srazit se Zemí a vyhubit lidstvo. Nečekejte však akční scifárnu, ale celkem věrohodnou sociální kritiku plnou politikaření, mediální manipulace, infotainmentu, populismu nebo nekonečného zpochybňování vědeckých faktů. Divákovi nejspíš okamžitě dojde, že jde vlastně o alegorii na koronavirus. Zajímavé je, že nápaditý scénář by možná před dvěma lety ani nikoho nenapadl, kdyby se nestal součástí naší živé reality.



K zemi hleď / Don't Look Up (ČSFD: 77 %)


Režisér Adam McKay si v Don't Look Up (2021) bere na paškál rozdělenou společnost, konzervativce a liberály, vzdělance a nevzdělance, vědce a populární hvězdičky, politiky i světové vizionáře. Neschopnost lidstva držet se faktů a poslouchat vědecké autority vede k jeho pomalé zkáze. Ústřední dvojice astronomů Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence vedou marný boj s mediální manipulací, jejich varování jsou neustále zlehčována, mediální agenda je řadí na konec zpráv za zpěvačku Arianu Grande.

 

"Tohle zasáhne celou planetu." – "Já vím, ale je to až moc stresující."

Nelítostný boj o diváckou pozornost vede k tomu, že vše důležité je upozaděné a na povrch se dostávají jen plytké a povrchní informace. Vědecké kapacity tak zastiňují spíše excentričtí lidé, kteří se snaží na mediálním tématu zviditelnit, posbírat lajky a vydělat peníze. PR týmu okolo samotné prezidentky USA v podání Meryl Streep nedlouho po obdržení zásadní informace také dojde, že se smrtící komety lze vytěžit balík peněz i voličských preferencí, a tak se záchranná mise nesmyslně prodlužuje.

 

Jasná paralela s pandemickou situací je místy děsivě přesná, přestože se neustále drží nadhledu a vtipu. Najdeme zde ovšem spoustu dílčích témat, které jsou chytře zakotveny mezi řádky. Patří sem klimatická krize, rasismus, fake news a problematika sociálních sítích, intervence nadnárodních soukromých společností do státních záležitostí a obecně lidská hamižnost a ztráta hodnot i etických hranic.

 

Ne všechno musí znít skvěle, chytře, kouzelně a zábavně. Někdy potřebujeme prostě věci říct a potřebujeme je hlavně slyšet.

To vše je zaobaleno do vcelku dlouhého, ale plynulého originálního kabátku s promyšlenými dialogy a úchvatnými hereckými výkony, včetně například Cate Blanchett v roli umělé moderátorky zpravodajství. Možná jsou to právě filmy, které dokážou v divákovi vyvolat pochyby o všech a o všem, které utkvějí nejdéle v paměti. Ačkoli snímek američtí kritici odsoudili mnohem více než ti evropští, zřejmě i to je důsledek píchnutí do žhavého a bude třeba ještě nasadit určitý odstup.

Author Image

Kdo je Jerry Writer
Toulám se světem médií, tvůrčího psaní, sociálních sítí, literatury a životní filozofie. V životě je pro mě důležitá kreativní činnost, při které mohu svobodně realizovat své nápady a předávat inspiraci nebo druhé motivovat.

3 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že paralela s covidem je tam zřejmá dost, ale samozřejmě se to dá zobecnit na jakýkoliv globální problém. Aktivita Leonarda DiCapria je mi známá a vím, že i zasahoval do scénáře kvůli své angažovanosti v otázkách změny klimatu. Přesto moje interpretace zůstává neměnná. :-)

      Díky za komentář, zdraví Jerry

      Vymazat
    2. Souhlasím s Jerrym, paralela na covid je tam zřejmá. Navíc v článku nepíše, že je to to jediné, čeho se film dotýká. Naopak to interpretuje podle mě celkem trefně.

      Vymazat