úterý 2. dubna 2024

Jak využívat sociální sítě aneb proč sdílet není na škodu

2

Většinou narážím na polemiku ohledně sociálních sítí zejména v kontextu jejich negativních mediálních účinků. Už dříve jsem napsal článek o tom, jak ustát uspěchanou dobu sociálních sítí a narcismu nebo jaké mediální účinky na nás může uvrhnout sociální porovnávání. V dnešním článku bych se chtěl nicméně oprostit od negativních aspektů sociálních sítí a navázat zejména inspirací, jak je lze využívat ke svému prospěchu.


Proč jsou sociální sítě důležité


Stále se najdou lidé, kteří považují sociální sítě za něco, co jde naprosto mimo ně, protože si neuvědomují jejich sílu a výhody. Jistě, ne každý potřebuje něco vykřikovat do světa, odhalovat své soukromí nebo se jinak prezentovat online, když to ovšem vztáhnu na své vlastní zkušenosti, nemohu si vlastně přínos sociálních sítí vynachválit.

Pro introverty, jako jsem já, je přínos sociálních sítí zejména v tom, že dokázaly vysílat můj hlas k podobně smýšlejícím lidem tak, aby byl slyšet. Pomáhají mi také propagovat knihy, které jsem napsal, a získal jsem také jistou dávku sebevědomí. Moje sebevědomí dokáže být sice stále velmi vrtkavé, ale postupem času, když si člověk vybuduje nějakou fanouškovskou základnu a začíná vidět konečně důležitou zpětnou vazbu, může si říct, že skutečně něco dokázal a že to někoho zajímá.

Sociální sítě nemají přívlastek "sociální" jen tak zbůhdarma. Jde zejména o společenství; o tom, že najdete osoby se stejnými zájmy, se stejným entusiasmem, poznáte jejich nové pohledy a můžete se vzdělávat také od lidí, s nimiž byste v reálném světě ani nemuseli nikdy přijít do kontaktu. Sociální sítě jsou důležité tedy zejména proto, že vás spojují s dalšími lidmi, i když jste zavření doma ve svém pokoji. 
 
 

Psychologie sdílení

 
Lidé jsou přirozeně sdílní tvorové. Je mnoho důvodů, proč věci sdílíme. Jedním z nejčastějších je tzv. validace společenského statusu. Sdílení meme a nejrůznějších vtípků z nás dělá baviče, komentování politiky uvědomělé občany, snažíme se někam zařadit podobně, jako když nosíme určitý druh oblečení. Ve světě sociálních sítích jsme tím, co sdílíme, protože cizí lidé nás jinak nepoznají. Snažíme si zvyšovat společenský kredit tím, že předvádíme pouze ty nejhezčí vzpomínky z našich životů. Jerry Writer existuje, aby se nějak prezentoval, ale vlastně to nejsem já, protože sdílí jen to, co chce.

Dalším důvodem sdílení je zase snaha přiblížit se něčemu více emocionálnímu. Často nám sdílení pomáhá najít k sobě lidi, kteří něco prožívají stejně jako my. Má-li něco silnou emoční vazbu, přirozeně o tom chceme mluvit, chceme, aby to ostatní věděli a chceme být jejím zprostředkovatelem. Je to způsob, jak získáváme pocit sounáležitosti a naopak se zbavujeme pocitu osamění.

A v neposlední řadě je sdílení na sociálních sítích jednou z nejlepších propagačních technik. Získáváme pozornost i tam, kde nás nikdo neposlouchá, protože můžeme oslovit i ty, které neznáme. Obyčejný člověk, jehož status či obrázek se stane virálním, získá sílu hlasu, sílu být slyšen a sílu ovlivnit i další. Propagovat sám sebe není špatné, děláme to všichni a pořád – při seznamování, na pracovním pohovoru, když cokoliv nabízíme.

Ať už sdílíme cokoliv a jakkoliv, existuje důvod, proč jsou sociální sítě tak oblíbené. Můžeme se pobavit, vzdělávat, inspirovat se, někoho podpořit, ale i hejtit a vylívat si vztek.
 
Základní výhody sociálních tedy spatřuji v těchto bodech:

  • kontakt s velkou komunitou podobně smýšlejících lidí
  • jednoduché a bezplatné sdílení informací, emocí či vzpomínek pro širokou masu
  • získávání nových známostí
  • budování povědomí
  • sebeprezentace na míru

 

Nástroje, kterými lze využívat sociální sítě


Věřím tomu, že každý z nás má určitý talent a že je škoda, když si necháváme svůj talent pro sebe. Virtuální svět dokáže předvést naše dovednosti navzdory prostoru a času. Ať už jste na Facebooku, Twitteru, Instagramu, LinkedInu, Youtube nebo Snapchatu, všude máte prostor, kde se můžete vyjádřit. Ukazovat fotky, které by jinak zapadly; začít byznys v tom, co vás baví (malování, tetování, psaní, fotografování, cestování) nebo zkrátka sdílet hezké okamžiky s ostatními.

Pokud navíc vlastníte firmu, můžete využít sociální sítě hned k několika účelům:
  • komunikace s potenciálními zákazníky
  • komunikace se stálými zákazníky
  • získávání referencí
  • popularizace značky pomocí PR
  • ukotvení firemního designu
  • získání kvalitních zaměstnanců
  • možnost virálního šíření povědomí o vaší značce
  • zveřejnění zajímavých informací o vaší firmě
  • okamžitá reakce při krizové komunikaci
  • výdělek z reklam a online prezentace

Dobrý sluha, špatný pán


Když člověk ví, jakým způsobem využívat sociální sítě, stanou se určitě užitečným nástrojem k tomu, aby se prosadil a získal nepřeberné množství nových příležitostí buď k vlastnímu růstu, nebo k růstu vaší firmy. Pokud však logicky neznáte základní pravidla, mohou naopak škodit. Mezi základní pravidla dobré prezentace na sociálních sítích podle mě patří:


  • Aktuálnost – pravidelný a aktuální obsah je vždy lákavý
  • Reakce a komunikace – administrátor sociální sítě by měl dokázat reagovat na všechny dotazy nebo příspěvky dalších uživatelů, zároveň by měl k těmto akcím uživatele vybízet 
  • Transparentnost – nebo také upřímnost, pravdomluvnost, mezi což patří také přiznání chyby
  • Jazykové dovednosti – hrubky či špatné stylizace nikdy nepůsobily dobrým dojmem
  • Relevance – sdílejte takové příspěvky, které jsou relevantní k povaze vaší online prezentace a s tím, co očekávají vaši sledující
  • Podstata – každý příspěvek by měl mít opodstatnění; obrázky kočiček jsou zárukou lajků, ale vše by mělo být zkrátka "k něčemu"
  • Stručnost – stručně, chytře, jasně; netřeba dlouhých románů
  • Kvalita místo kvantity – lepší jeden dobrý příspěvek týdně, než pět špatných denně
  • Grafika – obrázky, ilustrace nebo barvy, které zaujmou
  • Snadno dostupné informace – vyplněná metadata, jednoduše přístupný kontakt, uživatelský přívětivá navigace
  • Přístup na všech frontách – sociálních sítí je nepřeberná řada a pro každého je jedna oblíbenější než druhá, získat kontakt se zajímavými lidmi lze na mnoha z nich
  • Naslouchání zpětné vazbě – vaši fanoušci dokážou být těmi nejlepšími rádci, naslouchejte jim a zejména těm, kteří se opakovaně vrací, neboť loajální fanoušci jsou ti nejvzácnější
  • Klid a pozitivita – nikdo nemá rád negativní příspěvky, agresivní přístup nebo nepřirozenou asertivitu 

 

Možná byste přišli na nějaké další body, ale těmito se při práci se sociálními sítěmi snažím řídit já sám, a zároveň podle nich posuzuji také kvalitu prezentace u jiných lidí nebo firem. Beru je jako součást určité profesionality a spolehlivosti.
Author Image

Kdo je Jerry Writer
Toulám se světem médií, tvůrčího psaní, sociálních sítí, literatury a životní filozofie. V životě je pro mě důležitá kreativní činnost, při které mohu svobodně realizovat své nápady a předávat inspiraci nebo druhé motivovat.

2 komentáře:

  1. Já jsem za sociální sítě ráda, protože se dá komunikovat s lidmi, které osobně nemohu vidět. Když bydlí kamarádka daleko a nemáme možnost se potkávat často, aspoň si můžeme psát. Také je možnost vyhledat lidi, které jsme dlouho neviděli.
    A také když někam chci jet, podívám se na hodnocení od lidí. Ne, že bych se tím úplně řídila, ale je dobré mít představu o tom, co se někomu líbilo nebo nelíbilo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, tady jde vidět, jak dokážou sociální sítě ulehčit život. Dnes je často moderní na všechny nové technologie nadávat či na ně svalovat vinu, bohužel je to často proto, že je neumějí uživatelé často správně využívat. Může to být způsobeno i nízkou mediální výchovou na školách – jako by občas studijní směrnice zůstaly někde v minulosti. Hezký den, zdraví Jerry! :-)

      Vymazat