středa 26. prosince 2018

Jak nabídnout rukopis do nakladatelství

10

Pokud se domníváte, že jste už napsali finální tečku za vaší knihou, teď před vámi vyvstane ta opravdová výzva. Snem každého spisovatele je dostat svou knihu do poliček knihkupců, k tomu je ale třeba vyhledat nakladatelství, které bude mít o vaše psaní zájem. Pravděpodobně se setkáte s řadou odmítnutí, aniž byste věděli proč, od několika ani odpověď nedostanete a zůstanete na pochybách, zda raději nevydávat samonákladem. Při nabízení rukopisu do nakladatelství jsou však nejdůležitější tři ingredience – trpělivost, jasné vymezení a hlavně se nevzdávat.

 

Knižní trh v České republice


Hodně začínajících autorů se moc nepídí po knižním trhu a posílá svůj rukopis do těch nejznámějších vydavatelských domů, mezi něž u nás patří zejména Albatros (pod který spadají značky Albatros, CooBoo, Plus, Motto, XYZ, Edika, BizBooks, CPress, Computer Press, Management Press, B4U Publishing, Fragment, Egmont a Kniha Zlín) a skupina Euromedia (Knižní klub, Odeon, Ikar, Universum, YOLI, Esence, Pragma a Pikola). Budete-li přejíždět prstem po hřbetech knížek v jakémkoli knihkupectví, určitě se tedy trefíte do některého z těchto vydavatelů.
 

Nabízet rukopis těmto gigantům přináší řadu výhod i nevýhod. Mezi plusy zajisté patří skvělá propagace, kterou vám může takové nakladatelství zajistit, obrovská distribuce, a velice profesionální editorská činnost. Bohužel při nabízení rukopisu největším vydavatelům u vás hrozí, že si jej ani nepřečtou (jednoduše jim chodí stovky rukopisů, přičemž výhodu mají zavedení autoři). Hlavní výdělek jde zejména z překladové literatury. Čekání na odpověď v řádech dnů se může rovnat nekonečnu. Předpokladem je také menší autorská svoboda při revizích a rozhodování o konečné podobě a jakési očekávání, že vaše kniha půjde s trendem – ziskovost je stále na prvním místě.
 

Dle zprávy o českém knižním trhu, kterou vydal Svaz českých knihkupců a nakladatelů, patří do žebříčků největších nakladatelství v České republice také MOBA, Grada Publishing (Grada, Cosmopolis, Alferia, Bambook), Svojtka, Mladá fronta, Karolinum, Argo, Nová forma, Portál, Host a další. Spektrum možností je nepřeberné, nicméně je klíčové, abyste si vybrali to správné nakladatelství. Metoda stylem "je mi jedno, kdo to vydá, hlavně ať se to vydá" se vám později nemusí vyplatit.
 

Jak vybrat správné nakladatelství pro svou knihu


 
Jestliže jste netušili, že je na českém trhu tolik nakladatelů, možná vás překvapím informací, že se stále jedná o malinkatý zlomek. Velice vám doporučuji katalog všech nakladatelů, který nese název Almanach Labyrint. Zde si po rozkliknutí můžete najít informace, jaký typ literatury dané nakladatelství vydává a podle toho se zařídit.
 

Čím více odpovídá portfolio nakladatelství vaší knize, tím máte větší šanci na úspěch. Podívejte se také po nových a menších nakladatelstvích. Malá nakladatelství mají často specifickou filozofii a přístup, jsou otevřenější a ochotná dávat šanci i méně zavedeným autorům.

 

Nevíte-li si rady, jaké nakladatelství v onom obrovském rybníce zvolit, není třeba podléhat panice. Řiďte se především žánrem a tématem vaší knihy. Zajděte do knihkupectví a podívejte se do regálů v sekci, která je podobná té vaší. Sepište si jména nakladatelů a projděte jejich webové stránky. Dívejte se na to, jakým způsobem nakladatel přistupuje k prezentaci knih, jak moc je ochotný bavit se s publikem (prozkoumejte všechny odkazy, recenze, zkušenosti, sociální sítě, grafiku...).  
 

Vytvořte si žebříček nakladatelství, u kterých byste chtěli vydávat nejvíce a těmi začněte. Vyplatí se také zadávat klíčová slova do Googlu se slovem "nakladatelství", uvidíte, která vám vyhledávač nalezne. Můžete mimo jiné narazit také na zcela jedinečná díla, která bohužel jinak trpí menší reklamou a nejsou tedy tak známá, jejich přínos může být ovšem mnohem větší než u kdejakého bestselleru.
 

Dejte si pozor na rozdíly profesionálních nakladatelů a těch zakázkových. Existují nakladatelé, kteří vám vydají knihu, pokud si ji zaplatíte. Už jen samotný fakt, že některá nakladatelství jsou ochotná vydat cokoliv, by vás měl upozornit, že hlavní motivací nejspíš nebude kvalita daných děl. Hledejte takovou spolupráci, za kterou se nebudete muset stydět, neboť samotné portfolio nakladatelství nakonec poví také něco o vaší vlastní knize. Nechcete mít svou knihu mezi brakem.
 

Jak oslovit nakladatelství


Dříve se možná posílali výtisky poštou, dnes všechno probíhá převážně přes email. Názory na to, jak má vypadat správný email pro nakladatele, se různí. Budu tedy mluvit o tom, jak jsem nabízel rukopis já. Ne vždy mi nakladatelé odpověděli, ale ve většině případů mohu říct, že se na rukopis alespoň podívali, což se nestane v případě, pokud:
 
  • nebude v emailu žádné konkrétní oslovení
  • neuvedete důvod, proč právě ono nakladatelství
  • neuvedete alespoň základní informace o knize (anotaci, počet normostran, cílová skupina)
  • neumíte napsat email bez pravopisných chyb
  • nenapíšete alespoň něco krátce o sobě
  • si nedáte pozor na formát příloh (nejlepší klasický Word bez zbytečného formátování)

 

Platí tedy psát bezchybně, podat základní informace (navnadit na dílo, vyvolat zvědavost), dodat další důležité informace do přílohy (čím více, tím lépe – pomoci si můžete úspěchy v soutěžích, vlastním webem nebo blogem) a samozřejmě poslat celý rukopis. Vedou se diskuze, zda posílat jen část rukopisu nebo úplně celý. Na základě rozhovorů s několika nakladateli vyšlo najevo, že je vždy lepší poslat rukopis celý než pouhou ukázku. Spousta nakladatelů se podívá na začátek, prostředek a konec, přičemž je všechny části musejí nějak zaujmout.
 

Odpověď od nakladatelství


Odpovědi se obvykle (ne)dočkáte během dvou až tří měsíců. Je dobré vědět, jestli rukopis alespoň dorazil. Na to se ptejte už třeba po týdnu, v případě ignorace vyberte další nakladatelství. Pokud vám však nakladatel dal vědět, že si rukopis přečte, neposílejte jej dál. Je neprofesionální posílat knihu k více nakladatelům současně, počkejte raději ty dva tři měsíce a případně se pak zase sami ozvěte. Budete-li odmítnuti, nevěšte hlavu a pokračujte dál – i Rowlingovou mnohokrát odmítli. 
 

Jestliže vám přijde zpětná vazba, která bude obsahovat více informací než jen profláklou větu, že se nevejdete do edičního plánu, vezměte si ji k srdci. Je to opravdu vzácné, ale pokud vás nakladatel upozorní na nějaké chyby, je to ta nejlepší reflexe, které se můžete chytit a případně vaše dílo vylepšit. Jinak si odmítnutí neberte příliš osobně, i když se to lehce říká. Pokud chcete psát, pište. Když se budete zlepšovat nebo zaujmete publikum, jednou to vyjde.
 

Může se prostě stát, že nepadnete do noty danému redaktorovi, editorovi či prostě tomu, kdo rukopis čte. Pokud posíláte rukopis k těm největším nakladatelům, kteří patří pod jednu větší skupinu subjektů (viz výše Albatros, Euromedia, Grada), může se vám stát, že se rukopis znovu dostane k tomu samému člověku. Zkušení spisovatelé už tato konkrétní jména a jejich opakující se fráze moc dobře znají (na základě vjemů z FB skupiny Odstartujte svoji knihu).
 

Co dalšího je potřeba při nabízení rukopisu?


...především, aby byl váš rukopis kvalitní. Správné oslovení nakladatelství je důležité proto, aby se nějaký živáček k vašemu rukopisu alespoň dostal a nezahrabal ho někde v internetovém spamu. Průvodní mail se podobá žádosti o práci, je třeba s ním zaujmout na první pohled. Nakonec ale vždycky sehrají roli vaše schopnosti a zkušenosti. To, že správně sepíšete oslovovací email, ještě neznamená, že jste dobrými spisovateli. 
 

Dále je třeba mít něco, co ovšem moc neovlivníte – štěstí! Kolikrát se může stát, že se prostě netrefíte do správné chvíle, správného rozpoložení, redaktor má špatnou náladu, mail se omylem zapomene někde ve vzduchu apod. Pořád zde ale platí, že je třeba se nevzdávat, a více pokusů znamená také více šancí.

Zajímáte se o tvůrčí psaní? Přečtěte si také zdarma můj e-book Psaní o tvůrčím psaní, který je složený z článků z mého blogu.  
Author Image

Kdo je Jerry Writer
Toulám se světem médií, tvůrčího psaní, sociálních sítí, literatury a životní filozofie. V životě je pro mě důležitá kreativní činnost, při které mohu svobodně realizovat své nápady a předávat inspiraci nebo druhé motivovat.

10 komentářů:

  1. Dobrý den, již několikrát jsem uvažovala o tom, že bych se pokusila něco menšího napsat. Vždycky jsem měla dostatečnou slovní zásobu, slohové práce mi také nedělaly problémy, nicméně odrazuje mě to, že sloh stačí na 5 stránek, ale kniha, to už se člověk asi pořádně zapotí. Ještě o tom popřemýšlím. Když jsem v práci viděla ty silné knihy, které vydává nakladatelství Grada, myslím, že něco takového bych nevyprodukovala. Ale zas na druhou stranu, to byly vesměs knihy odborného typu a já bych se určitě zaměřovala na něco jiného. Zatím děkuji za rady, přeji hodně zdraví, štěstí a tvůrčích úspěchů v roce 2019. Jana Hurychová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, není třeba se bát i něčeho obsáhlejšího; věřte, že když to člověka chytne, dokáže psát dlouhé hodiny. Apokud Vám vyhovují kratší útvary, není problém napsat třeba novelu, sbírku povídek nebo aspoň zkusit nějakou literární soutěž (ty jsou obvykle zaměřené na kratší útvary a dá se od nich skvěle odrazit). Hodně štěstí a úspěchů při psaní, děkuji za komentář, zdraví Jerry :)

      Vymazat
  2. Poměrně dobře radíš v tom, že je základem udělat si průzkum toho, co nakladatel vydává, ideálně mít od něj něco načteno, takže na to můžeš v mailu upozornit. Nikoli stylem "četl jsem tu detektivku a fakt se mi líbila", ale "vydal jste upírskou trilogii XYZ, která se dočkala dvou dotisků, mám tady něco tematicky blízkého".
    Weby a blogy jsou aspoň imo nakladateli celkem u prdele. Podstatné jsou pro něj soutěže nebo jiný způsob autorského upozornění. Pokud se dostaneš někam do sborníku, pro nakladatele to znamená, že umíš řemeslo, držíš deadliny a píšeš pravidelně.
    Jo, reakční doba je trvající problém, ale hlavně proto, že 99% mailů je prostě na jedno brdo. To jedno procento je od lidí, který se už nějak okřesali, tím vybočili z řady a mohou upozornit na to, že maj něco na kontě.
    Kategoriální omyl je, že se štěstí nedá ovlivnit. Ale to je částečně výsledek skutečnosti, že tuzemští autoři čtou svůj zánr a příručky psaní a ne byznys publikace. Štěstí je "střet připravenosti s příležitostí". Zkrátka prostá skutečnost, že dostatečně schopný a iniciativní člověk umí využít příležitosti a navázat celkem nenásilně kontakty s lidmi, kteří mají význam. Jako když jsem si po literární besedě cestou na metro potykal s redaktorem Gorgony a dobře jsme si pokecali.
    Více k samotným mailům viz zde http://ogmios.cz/2018/11/mail-nakladateli-strucne-prosim-aneb-po-cem-nakladatele-touzi/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Weby a blogy bych určitě nepodceňoval, alespoň u mě se na zdejší blog v odpovědi pozitivně odkázala většina nakladatelů, kteří mě kontaktovali – i při osobní schůzce se blog probíral, výhodou je vždy totiž alespoň nějaká fanouškovská základna ještě před samotným vydáváním. A je to také způsob autorského upozornění, ne jen soutěže a sborníky.
      Chápu, že je 99 % emailů na jedno brdo, ale ono zase sepsat jako začínající autor něco zcela speciálního do toho emailu nejde, když se k tomu přičte ještě fakt, že spousta spisovatelů nejsou asertivní žraloci a byznysmeni, a když nakladatel neodpovídá ani po několika urgencích, nic se s tím také moc nadělat nedá. Proto kladu na výběr nakladatele takový důraz, ta komunikace je zkrátka klíčová (a u těch velkých pochopitelně složitější).
      Štěstí se sice dá ovlivnit, ale když někomu vaše dílo sedne, a jinému ne, pak nevím, jak to nazvat jinak než štěstím, jde prostě i o padnutí do noty, správného času i rozpoložení. Může to ovlivnit třeba období, kdy nakladatel nemá čas na čtení nových titulů kvůli konci roku, nějakému knižnímu festivalu, novému edičnímu plánu atd. To, o čem autor neví, protože nezná vnitřní pochody a organizace.
      Když zmiňujete Gorgonu, ta u mě byla z hlediska komunikace jedna z nejlepších – sice knihu odmítli, ale dostal jsem cenné rady a zpětnou vazbu, zkrátka bylo vidět, že tomu dali čas a opravdu se na to podívali a toho si opravdu vážím.
      Jinak děkuji za odkaz na článek s podobným tématem. Pěkný den, zdraví Jerry :)

      Vymazat
  3. Skvělé rady, moc za ně děkuji. Až se jednou třeba odhodlám něco poslat, vzpomenu si na ně. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, děkuji za Vaše rady ohledně oslovení nakladatelství. Měl bych jeden dotaz. Spousta publikujících autorů říká, že není dobré napsat první e-mail nakladateli a hned do toho prvního e-mailu dát jako přílohu svou knihu. Říkají, že je zapotřebí se jich nejdříve zeptat, zda jim knihu vůbec můžete poslat. Co si o tom myslíte Vy? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, ze zkušeností vím, že je lepší poslat rukopis hned v prvním e-mailu, tzv. rovnou pod čumák, než aby nakladatel musel ještě o rukopisu jednat. Jednak má obvykle na stole hromadu rukopisů, takže upřednostní ty, které už má, jednak si tím může udělat mnohem rychlejší obrázek o tom, zda dílo splňuje nějaké základní požadavky. Hezký den a držím palce, zdraví Jerry! :-)

      Vymazat
  5. Dobrý den, za několik málo dní budu posílat svou knihu do nakladatelství, tak se chci zeptat, co se myslí tím oslovením? Mám oslovit konkrétního redaktora, nebo pouze nakladatelství jako celek? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nakladatelství mají na svých stránkách obvykle seznam kontaktů. Pokud tam není odpovědný redaktor přímo na rukopisy, posílá se na hlavní e-mail, případně se lze domluvit telefonicky. Přímý kontakt může se může v lecčem vyplatit.

      Hezký den, zdraví
      Jerry

      Vymazat