čtvrtek 7. prosince 2017

Jak psát efektivní články

3

Za svůj život jsem napsal již stovky různých článků, více či méně kvalitních, ale díky internetovým analytickým nástrojům dokážu zhodnotit, které z nich měly skutečný efekt a vzbudily ohlasy čtenářů, a které upadly v zapomnění. Psaní článků není tak složitá věc, v dnešní době občanské žurnalistiky (kdy se na produkci mediálních obsahů může podílet kdokoliv) si stačí založit blog a psát, co vás napadne. Abyste však vzbudili kladnou reakci, je dobré znát několik základních technik.


Originalita na prvním místě


Existuje nespočet textů, které čtenáři nepředají absolutně vůbec nic. A to je dokonce ten lepší případ. V horším případě odradíte čtenáře už od samotného kliknutí na titulek. Proto vznikají všelijaké clickbaity, které vzbuzují zvědavost publika. Abyste však své návštěvníky nezklamali a nedonutili je, aby vaši stránku zablokovali jako typický spam, musíte být něčím originální.

Než začnete psát článek, ujistěte se, že jeho obsah spadá do kategorie vaší rubriky. Že jste věcní a že se díky tomu čtenáři dozvědí něco nového, nebo si alespoň připomenou něco, co již zapomněli. Myslete na vaše typické publikum, pro které píšete. Jsou to ženy, děti, teenageři, matky? Každá skupina má svůj specifický styl. Ujasnění si publika je jedna z nejzásadnějších věcí; spoustě lidí přijdou vaše články k ničemu, ale jiná spousta lidí se na svět může dívat podobně jako vy, a právě na tuto skupinu míříte a na této skupině záleží.

Když říkám, že originalita je na prvním místě, není to jen fráze vyřčená do větru. Váš blog nebo časopis (nebo jakékoli médium, kde se vaše články objevují) by měl mít svůj vlastní osobitý styl, neotřelý a jiný. Už jsem to na svém spisovatelském blogu psal několikrát, ale pro jistotu to znovu opakuji: převzaté dílo nikdy nepřekoná originál.

Nevzbuzujte jen zájem čtenářů, ale i ten váš


Hlavní ingredience dobrého článku je zájem. Zájem, který vzbudíte u ostatních, ale ještě více takový zájem, který probudíte sami v sobě. Co to znamená? Článek, který vás nebude bavit psát, nebude nikoho bavit číst. Je to vlastně jednoduchý princip: účelné články jsou k ničemu, vášeň a zájem pisálka se promítne také do jeho díla.

Ať už se píše s emocemi nebo bez nich, poznáte, zda článek vznikl horkou jehlou, nebo si na něm dal autor alespoň trochu záležet, aby přinesl něco, co má skutečně informativní charakter. Navíc, píšete-li o věcech, které vás zajímají, zpravidla o nich také víte více než ostatní, protože si o nich průběžně něco zjišťujete.

Jestliže se už vrhnete na téma, o kterém toho moc nevíte, ale prostě o něm psát chcete, určitě je nutné sehnat nějaké zdroje. Podívejte se na již vytvořené stránky, prameny, články, knihy, e-booky nebo časopisy. To vám dá možnost, aby článek nebrouzdal jen tak po povrchu, ale zabředl také více do hloubky. 

Věřte tomu, že čtenáři ocení, když se dozvědí něco hlubšího. Ti, kteří upřednostňují jednoduché informace, článek stejně prolítnou podle nadpisů nebo přeskočí odstavce k částem, které je nejvíce zajímají.

Učte se od profíků


Skvělý a jednoduchý způsob, jak se naučit psát dobré články, je pečlivě pozorovat, jakým způsobem píšou články vaši oblíbení autoři. Brouzdejte po internetu a pozastavujte se nad obsahy, které vám přijdou zajímavé. Pokládejte si otázky typu: Čím mě článek zaujal? Proč má autor tolik čtenářů? Čím je článek jedinečný a originální? Jakým stylem autor píše? O jakých tématech autor nejčastěji píše? Proč se lidé vracejí na jeho blog?

Dobří autoři, stejně jako spisovatelé, si udržují svoje publikum tím, že pravidelně přinášejí kvalitní obsah – pokud samozřejmě nemluvíme o specifickém trhu, jakým je třeba bulvár nebo obsahy určené jen pro zábavu, odpočinek a bez vnořených hlubších myšlenek.

Bez základů českého jazyka to holt nejde


Není nic horšího než texty plné pravopisných chyb. Ovšem, stávají se každému, i těm největším profesionálům. Většinou lze ale moc dobře rozeznat, zda se jedná o pouhý překlik, nebo neznalost autora. Psaní je řemeslo, které se zlepšuje praxí. Vaše stylistické dovednosti můžete vylepšit čtením nebo opakovaným psaním s poskytnutou zpětnou vazbou. Nebuďte proto namyšlení, pokud vám dílo někdo zkritizuje – to se totiž bude dít pořád. Musíte ale umět přijmout fakt, že téměř vždy lze něco vylepšit.

Největší zabiják učení je neochota se učit novým věcem a myslet si, že vaše znalosti jsou perfektní, a proto už nemusíte nic upravovat. Právě úpravy, korektury a několikanásobné čtení článku po sobě samých je ale jedním z nejdůležitějších procesů, které vedou k tomu, že bude článek kladně přijat veřejností.

Moje nejefektivnější články


Abych se podělil o osobní zkušenost z tohoto blogu, povím vám charakteristické znaky článků, které zde měly největší čtenost a zpětnou vazbu. Často se jednalo o články, které shrnovaly nějaký seznam v bodech, například 5 důvodů, proč být spisovatelem. Lidé rádi čtou něco strukturovaného a rychlého. Obsahově jsou nejčtenější články, které hovoří o knihách a literatuře, nutno ovšem dodat, že pro tato témata existuje největší množství internetových skupin, kde můžete jejich odkazy sdílet. 

Velmi se mi také osvědčily články, v nichž jsem hovořil o osobních věcech, návštěvníci blogů to mají z nějakého důvodu prostě rádi. Podle mě to závisí hlavně na tom, že v každém článku by mělo být něco z autorovy vlastní osobnosti nebo určitá přidaná osobní rovina, která umožní, aby se s ní čtenář případně ztotožnil a opakovaně se vracel.

A pár úvah na závěr


  • Na internetu existuje hromada autorů, jejichž články jsou příšerné. Neřaďte se do jejich fronty a povzneste úroveň českého psaní, i když to nemusí vždy znamenat, že budete mít tak úžasnou čtenost, jako vaši méně schopní kolegové.
  • Psaním blogu se jen málokdo uživí. Hodně lidí to po čase vzdá, protože nemají dostatek zpětné vazby. Nechť je psaní vášní, kterou děláte hlavně pro radost!
  • Pište proto, abyste vyjádřili sami sebe, svou osobitost, vaše vlastní názory, vaše vlastní životy.
  • Nezapomínejte na vizuální styl vašich článků. Odstavce, formátování, obrázky, písmo... stejně jako šaty dělají člověka, tak i článek často dělá jeho design.
  • Pokud se budete opravdu snažit, neberte si kritiku moc k tělu. Je velice jednoduché kritizovat někoho, kdo se snaží. Bez snahy to ale člověk nedotáhne nikam.
Zajímáte se o tvůrčí psaní? Přečtěte si také zdarma můj e-book Psaní o tvůrčím psaní, který je složený z článků z mého blogu.
Author Image

Kdo je Jerry Writer
Toulám se světem médií, tvůrčího psaní, sociálních sítí, literatury a životní filozofie. V životě je pro mě důležitá kreativní činnost, při které mohu svobodně realizovat své nápady a předávat inspiraci nebo druhé motivovat.

3 komentáře:

  1. Doba, kdy jsem všechny články o psaní vysloveně hltala, už sice dávno minula, ale tvoje tipy se mi moc líbí! :)

    Obzvlášť jsem ráda, že si vypíchl, že by články měly mít nějakou informativní hodnotu pro cílovou skupinu čtenářů. A že by se v nich autor měl snažit vzbudit zájem o dané téma.

    Super článek, sdílím! ;)

    Můj blog
    Moje FB stránka

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je naprosto boží článek! Nechceš napsat třeba i něco v tomto duchu? https://www.mioweb.cz/9-zpusobu-jak-dokonale-znicit-blog-post/ Celkem by mě zajímal tvůj pohled na to, co rozhodně při psaní nedělat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, jsem rád, že se článek líbí. Nevím, zda bych dokázal lépe vystihnout, co při psaní nedělat než zmíněný odkaz, i přes různé nešvary si dnes téměř jakýkoliv blog může najít své čtenáře. Jak moc jsou články efektivní je pak ale věc jiná. Námět je to zajímavý, díky za zpětnou vazbu. Zdraví Jerry! :)

      Vymazat