čtvrtek 2. srpna 2018

Jak využívat sociální sítě


Většinou narážím na polemiku ohledně sociálních sítí zejména v kontextu jejich negativních mediálních účinků. Už dříve jsem napsal článek o tom, jak ustát uspěchanou dobu sociálních sítí a narcismu nebo jaké mediální účinky na nás může uvrhnout sociální porovnávání. V dnešním článku bych se chtěl nicméně oprostit od negativních aspektů sociálních sítí a navázat zejména inspirací, jak je lze využívat ke svému prospěchu.


Proč jsou sociální sítě důležité


Stále se najdou lidé, kteří považují sociální sítě za něco, co jde naprosto mimo ně, protože si neuvědomují jejich sílu a výhody. Jistě, ne každý potřebuje něco vykřikovat do světa, odhalovat své soukromí nebo se jinak prezentovat online, když to ovšem vztáhnu na své vlastní zkušenosti, nemohu si vlastně přínos sociálních sítí vynachválit.

Pro introverty, jako jsem já, je přínos sociálních sítí zejména v tom, že dokázaly vysílat můj hlas k podobně smýšlejícím lidem tak, aby byl slyšet. Pomáhají mi také propagovat knihy, které jsem napsal, a získal jsem také jistou dávku sebevědomí. Moje sebevědomí dokáže být sice stále velmi vrtkavé, ale postupem času, když si člověk vybuduje nějakou fanouškovskou základnu a začíná vidět konečně důležitou zpětnou vazbu, může si říct, že skutečně něco dokázal a že to někoho zajímá.

Sociální sítě nemají přívlastek "sociální" jen tak zbůhdarma. Jde zejména o společenství; o to, že najdete osoby se stejnými zájmy, se stejným entusiasmem, poznáte jejich nové pohledy a můžete se vzdělávat také od lidí, s nimiž byste v reálném světě ani nemusely nikdy přijít do kontaktu. Sociální sítě jsou důležité tedy zejména proto, že vás spojují s dalšími lidmi, i když jste zavření doma ve svém pokoji. Základní výhody tedy spatřuji v těchto bodech:

  • kontakt s velkou komunitou podobně smýšlejících lidí
  • jednoduché a bezplatné sdílení informací pro širokou masu
  • získávání nových přátel
  • budování povědomí

Nástroje, kterými lze využívat sociální sítě


Věřím tomu, že každý z nás má určitý talent a že je škoda, když si necháváme svůj talent pro sebe. Virtuální svět dokáže předvést naše dovednosti navzdory prostoru a času. Ať už jste na Facebooku, Twitteru, Instagramu, LinkedInu, Youtube nebo Snapchatu, všude máte prostor, kde se můžete vyjádřit. Ukazovat fotky, které by jinak zapadly; začít byznys v tom, co vás baví (malování, tetování, psaní, fotografování, cestování) nebo zkrátka sdílet hezké okamžiky s ostatními.

Pokud navíc vlastníte firmu, můžete využít sociální sítě hned k několika účelům:
  • komunikace s potenciálními zákazníky
  • komunikace se stálými zákazníky
  • získávání referencí
  • popularizace značky pomocí PR
  • ukotvení firemního designu
  • získání kvalitních zaměstnanců
  • možnost virálního šíření povědomí o vaší značce
  • zveřejnění zajímavých informací o vaší firmě
  • okamžitá reakce při krizové komunikaci
  • výdělek z reklam a online prezentace

Dobrý sluha, špatný pán


Když člověk ví, jakým způsobem využívat sociální sítě, stanou se určitě užitečným nástrojem k tomu, aby se prosadil a získal nepřeberné množství nových příležitostí buď k vlastnímu růstu, nebo k růstu vaší firmy. Pokud však logicky neznáte základní pravidla, mohou naopak škodit. Mezi základní pravidla dobré prezentace na sociálních sítích podle mě patří:

  • Aktuálnost – pravidelný a aktuální obsah je vždy lákavý
  • Reakce a komunikace – administrátor sociální sítě by měl dokázat reagovat na všechny dotazy nebo příspěvky dalších uživatelů, zároveň by měl k těmto akcím uživatele vybízet 
  • Transparentnost – nebo také upřímnost, pravdomluvnost, mezi což patří také přiznání chyby
  • Jazykové dovednosti – hrubky či špatné stylizace nikdy nepůsobily dobrým dojmem
  • Relevance – sdílejte takové příspěvky, které jsou relevantní k povaze vaší online prezentace a s tím, co očekávají vaši sledující
  • Podstata – každý příspěvek by měl mít opodstatnění; obrázky kočiček jsou zárukou lajků, ale vše by mělo být zkrátka "k něčemu"
  • Stručnost – stručně, chytře, jasně; netřeba dlouhých románů
  • Kvalita místo kvantity – lepší jeden dobrý příspěvek týdně, než pět špatných denně
  • Grafika – obrázky, ilustrace nebo barvy, které zaujmou
  • Snadno dostupné informace – vyplněná metadata, jednoduše přístupný kontakt, uživatelský přívětivá navigace
  • Přístup na všech frontách – sociálních sítí je nepřeberná řada a pro každého je jedna oblíbenější než druhá, získat kontakt se zajímavými lidmi lze na mnoha z nich
  • Naslouchání zpětné vazbě – vaši fanoušci dokážou být těmi nejlepšími rádci, naslouchejte jim a zejména těm, kteří se opakovaně vrací, neboť loajální fanoušci jsou ti nejvzácnější
  • Klid a pozitivita – nikdo nemá rád negativní příspěvky, agresivní přístup nebo nepřirozenou asertivitu 
Možná byste přišli na nějaké další body, ale těmito se při práci se sociálními sítěmi snažím řídit já sám, a zároveň podle nich posuzuji také kvalitu prezentace u jiných lidí nebo firem. Beru je jako součást určité profesionality a spolehlivosti.

2 komentáře:

  1. Já jsem za sociální sítě ráda, protože se dá komunikovat s lidmi, které osobně nemohu vidět. Když bydlí kamarádka daleko a nemáme možnost se potkávat často, aspoň si můžeme psát. Také je možnost vyhledat lidi, které jsme dlouho neviděli.
    A také když někam chci jet, podívám se na hodnocení od lidí. Ne, že bych se tím úplně řídila, ale je dobré mít představu o tom, co se někomu líbilo nebo nelíbilo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, tady jde vidět, jak dokážou sociální sítě ulehčit život. Dnes je často moderní na všechny nové technologie nadávat či na ně svalovat vinu, bohužel je to často proto, že je neumějí uživatelé často správně využívat. Může to být způsobeno i nízkou mediální výchovou na školách – jako by občas studijní směrnice zůstaly někde v minulosti. Hezký den, zdraví Jerry! :-)

      Vymazat

Děkuji za komentář, vážím si Vaší zpětné vazby.