pondělí 2. července 2018

Blogování jako součást PR a obsahového marketingu


Když jsem zakládal blog Jerryho Writera, mojí motivací nebyla pouze láska k psaní, přestože jsem si jistý, že bez tohoto základního elementu by žádný blog dlouho nevydržel. V dnešní době musí každý začínající autor bojovat o pozornost a snažit se o nějakou propagaci či marketing. V mém případě sice nic neprodávám, ale snažím se získávat nové čtenáře pro své knihy a případně přilákat zraky některého nakladatelství. Blog, sociální sítě a obsahový marketing ke mně za dobu fungování přivábily stovky nových čtenářů a úžasných osobností, s nimiž dorazila i přínosná zpětná vazba.


PR a marketing


Přestože spolu PR (public relations) a marketing úzce souvisejí, nejedná se o stejnou záležitost. PR znamená v překladu vztah s veřejností, při čemž se využívají nástroje a techniky, pomocí kterých určitá firma nebo konkrétní osoba buduje svou "značku" a důvěryhodnost. Pokud vztáhnu PR sám na sebe, mým cílem je, abyste měli o mém blogu povědomí, aby to na vás pokud možno pozitivně zapůsobilo a rádi se sem vraceli.

Oproti tomu marketing se snaží něco prodávat a přilákat potenciální zákazníky, pracuje často s peněžitou propagací a reklamou. Dejme tomu, že bych jednou skutečně prodával své knihy a chtěl bych, abyste si je objednali nebo si je koupili v nějakém knihkupectví, pravděpodobně bych vás k tomu nabádal na svých sociálních sítích nebo v článcích. Hlavní rozdíl ve srovnání s PR je tedy spíše v záměru: 

"píšu proto, abych něco prodal a vydělal" nebo "píšu proto, že chci zvýšit povědomí, zviditelnit se, něco předat nebo přimět k zamyšlení".

Jedna ze základních pouček nejspíš zní, že lidé nechtějí být do ničeho nuceni, ale mají rádi zajímavé nebo vtipné informace, chtějí se něčím poučit nebo najít něco, co zahraje na jejich vlastní strunu. Ještě stále věřím, že kvalitní PR obsah dokáže přilákat žádanou cílovou skupinu více než zřetelný marketing. Nejvýhodnější kompromis je, když lidé sami vyhledají to, co chcete, aby vyhledali – v mém případě je tedy ideální situací, když by nějakého čtenáře zaujal můj článek, zajímal by se třeba o další, získával nové informace a na jejich základě se rozhodl přečíst mou knihu (nebo – marketingově – by ji byl ochotný zakoupit).

Jak může posloužit blog v PR nebo marketingu


Články na blogu, ať už vaše vlastní nebo jiných blogerů, se zpravidla řadí do PR technik, které mohou zvyšovat (nebo snižovat) zájem o vás nebo vaši tvorbu. Teoreticky je to stejné jako článek někde v novinách nebo časopise, tisková zpráva nebo podobný ohlas v médiích. Nedá se ale samozřejmě říct, že blog je zárukou jasného úspěchu, protože je to běh na dlouhou trať.

Vybudovat si nějaké jméno není v moři konkurence vůbec jednoduché, ale dlouhotrvající píle a pravidelnost se podle mě nakonec vyplatí.

Chcete-li o sobě dát vědět, můžete využívat i další nástroje společně s blogem. Já k tomu používám zejména sociální sítě, především tedy Facebook. Na svém Facebooku se snažím sdílet krátké myšlenky, citáty z mých knih nebo blogu, zajímavé obrázky a v neposlední řadě právě odkazy na konkrétní články. Je to jednoduchá cestička od povšimnutí na sociální síti, kliknutí na obsah a nakonec získání nového (nejlépe pravidelného) čtenáře. Pokud něco prodáváte, funguje to stejně, akorát s tím, že daný blog obsahuje odkaz ke koupi nějakého produktu.

Bohužel zájem není jednoduše měřitelný a můžete narazit na spoustu úskalí. Pokud něco sdílíte na Facebooku, zobrazí se to jen mizivému procentu lidí, kteří vás "lajkli" a ještě mizivějšímu procentu lidí, kteří jsou například přáteli těch, co vás "lajkli". To, jaký bude mít příspěvek dosah, závisí na virálnosti a interakci s vaším publikem, a tak může i sebelepší článek zapadnout, nezíská-li v prvních hodinách dostatečnou odezvu.

Obsahový marketing


Obsahový marketing je jedna ze základních složek každého PR nebo marketingu obecně, obvykle se o něj starají content manageři / stratégové / editoři. Jde o samotnou tvorbu a publikování obsahu, který by měl být relevantní vzhledem k vašemu cíli (pokud prodáváte pračky, hodí se článek o tom, jak které prádlo správně vyprat). 

Když už něco píšeme, obvykle chceme přilákat pozornost, získat nové čtenáře, zvýšit nějak povědomí nebo vytvořit komunitu. A přesně k tomu slouží obsahový marketing.

Řekl bych, že u spousty lidí může sousloví obsahový marketing vyvolat spíše negativní dojmy, protože to vyznívá, jako kdyby se něco psalo nikoliv pro radost a nadšení ze samotného psaní, ale za nějakým vedlejším skrytým účelem nebo výdělkem. Sám ale mohu pravit, že i když je mým záměrem na zdejším blogu často jen dostat ze sebe myšlenky, aby mi nezůstaly v hlavě, pokaždé šlo zároveň o obsahový marketing, aniž bych to činil nějak záměrně. Jednoduše jsem totiž rozvíjel svou prezentaci širšímu publiku a vzrůstající počet článků měl vliv i na vzrůstající počet čtenářů.

Už jen tím, že přemýšlím o tom, co by vás mohlo zajímat a jak by to na vás mohlo působit, vlastně vymýšlím obsahovou strategii. 

Stačí přemýšlet i nad cílovou skupinou (lidé, kteří rádi čtou, zajímají se o životní filozofii nebo tvůrčí psaní) nebo nad tím, jak dostat článek až k vám na monitory počítačů či mobilů (sdílení článků ve specifických skupinách či fórech). 

Člověk zkrátka málokdy píše blogový článek jen tak, aniž by přemýšlel nad možným dopadem a důsledky, což je podle mě dobře. Kvalitní a efektivní blog by měl stát na základech obsahového marketingu, aby předával hodnotné informace, nikoliv jen výkřiky do tmy nebo kvanta textů bez pointy. Při obsahovém marketingu tedy hraje roli:
  • tón sdělení
  • forma sdělení
  • cílová skupina
  • zvolené médium
  • náš cíl

Úspěch blogu


Jistě už jste pochopili, že úspěch blogu závisí na jeho obsahu a na dalších faktorech, o kterých zde píšu v souvislosti s obsahovým marketingem. Myslím, že základním kamenem, který posouvá blog dál, je jeho informativnost, aneb pokud čtenář získá nové informace, pravděpodobně to ocení více, než když si přečte, jaký měl den nějaký neznámý pisálek (to je spíše pro hvězdy). I názorové a osobní články ale mají své opodstatnění, když se chce o autorovi čtenář něco dozvědět, proto preferuji kombinaci informativních i osobních článků, při čemž stále více těch informativních. Samozřejmě vždy záleží na konkrétním cíli, kterého chcete dosáhnout.

Dalším zásadním kritériem je nejspíš forma. Blogísky, které hrají všemi barvami a nepřehledná struktura, vždy jednoduše odradí. Stejně tak sdílené kočičky a štěňátka nevydrží jako věčné lákadlo. Nějaká profesionalita by se měla odrazit na samotném autorském projevu (znalost českého jazyka), ale tedy i na jeho vkusu. Pro PR či marketing je dlouhodobá profesionalita nejspíš tou hlavní esencí, která udrží čtenáře v pozoru.

Dnešní článek pouze naznačil základní postavení blogu ve světě public relations, rozhodně doporučuji pročíst si o tomto tématu větší množství článků, na internetu nebo v knihovně je jich spousta od povolanějších osobností než jsem já. V dnešní době, kdy je těžké vydupat si nějakou pozornost, se tyto znalosti zcela jistě budou hodit.

2 komentáře:

  1. Místy jsem měl pocit, že čtu nějakou příručku.
    O svém osobním blogu jsem nikdy nepřemýšlel jako o nástroji PR, ale místu, kde se můžu částečně realizovat a učit nové věci.
    Z hlediska firmy mi blog jako PR nástroj dává trošku větší smysl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl bych rád, kdyby článek pomohl někomu jako příručka, ale to by asi muselo být ještě trochu obsáhlejší. :-) Samozřejmě seberealizace u mého osobního blogu stojí stále na prvním místě, jen se realizuju v různých odvětvích a různými způsoby. Mně blog pomohl z hlediska PR najít nové čtenáře své knihy, což je pro mě největší pocta. Pokud něco tvoříte a chtěli byste si tím někdy v budoucnu třeba i přivydělat, nevidím nic špatného na propagaci skrze osobní blog. Pořád je to vaše tvorba. :-)
      Děkuji za komentář, zdraví Jerry!

      Vymazat

Děkuji za komentář, vážím si Vaší zpětné vazby.